Da tenkte jeg å ta en liten oppsummering på hvordan disse 28 dagene uten salt, sukker, kullsyre, alkohol eller saft har gått. Når jeg sier uten salt, så vil det også si alt av mat som er tilsatt salt (noe man blant annet finner i mange ulike merker av kylling på butikken). Jeg deler det opp i hva som har vært positivt og hva som har vært negativt for å gjøre det litt mer oversiktlig og greit!


+ Jeg har blitt mye mer bevisst på hvor mye salt jeg egentlig har spist uten å være klar over det. I for eksempel blandingskrydder er det som oftest alt tilsatt salt, men jeg har jo brukt begge deler. Det samme gjelder varer som alt er tilsatt salt.

+ Kroppen føles veldig mye bedre nå som den bare har fått ting som er bra for den. Jeg har ikke vært oppblåst, eller vært helt ”ferdig” etter et måltid fordi jeg har spist for mye.

+ Uten sukker og alt mulig søtt holder huden seg stort sett plettfri. Det kan selvsagt dukke opp en kvise i ny og ned uansett, men selv om jeg hadde mensen så holdt huden seg ren og pen.

+ Jeg har funnet mange sunne og gode alternativer som jeg for eksempel kan spise til lunsj og kvelds. Tidligere ble det som oftest noen skiver, men det er jo egentlig veldig fort gjort å lage seg en sunn og god salat.

+ Lært meg mye mer om hvor mye mat jeg trenger for å fungere godt i hverdagen. Jeg kunne til tider ta litt vel mye på tallerkenen til for eksempel middag, så jeg har lært mye om hva som er en ”riktig” porsjon for min del.

+ Jeg føler meg mer vel i min egen kropp. Kroppen har jo blitt ”strammere” nå som man har vært såpass streng med kosten.

Den første uka kjente jeg litt på sult og lite energi.

Det har vært kjedelig å aldri kunne unne seg noe ekstra, og da spesielt når det var helg. Ingen godis på lørdagskvelden, ingen rundstykker til helgefrokosten og heller ingen saus eller noe annet tilbehør enn salat/grønnsaker til middag.

Det har vært utrolig mye planlegging for å komme i mål med alt. Når det ikke skal være noe salt eller sukker i maten må alt lages fra bunn av, og med det blir det mye planlegging.

Det har vært litt kjedelig å ikke kunne spise noe som helst ute. Om jeg for eksempel har vært på kafé så har jeg bare bestilt meg en kaffe, da maten der inneholder ting jeg ikke har spist.

Jeg har følt meg litt ”isolert” da jeg gjerne har unngått settinger med mat. Det er liksom ikke så gøy å gå ut på middag med venner, reise på helgetur en plass eller noe lignende viss man hele tiden må tenke over hva man kan og ikke kan spise.

Sånn! Da tror jeg at jeg har oppsummert det meste av det som har vært positivt og negativt. Det har vært noen 28 lange og lærerike dager, og det har jo egentlig gått veldig fint. Jeg har lært at jeg kan være rimelig sta når jeg først bestemmer meg for en ting, og det å ikke fylle kroppen opp med salt og sukker har jo hatt mange positive virkinger. Men nå gleder jeg meg til å ha et litt mer ”avslappet” forhold til kostholdet mitt. Jeg skal jo selvsagt spise sunt, men jeg kan unne meg noen godbiter i ny og ned –  det har alle godt av.