DIP IT IN GLITTER AND SPARKLE ALL DAY! 

 

Mandager – Den dagen de fleste av oss trenger en kaffekopp eller to ekstra, noen motiverende ord for å komme oss ut av sengen og minst tre alarmer. Selv er jeg egentlig ganske glad i mandager, mest fordi jeg alltid skeier ut et par hakk for mye i løpet av lørdag og søndag, og da gir mandag meg muligheten til å ”starte på nytt”. Da er det opp tidlig, frem med dataen, planleggingsbok og treningsklær, og bort med søndagens godterirester. Og nå tenkte jeg å dele hvordan i alle fall jeg har komt meg bedre gjennom starten på uken, og da spesielt den beryktede ”blåmandagen”.

♥ 1 – Planlegge uken. Jeg sverger til avtaleboken min både for å holde kontroll på hva jeg skal gjøre, og for å holde motivasjonen oppe. Her skriver jeg opp hva jeg må få gjort de ulike dagene + noen personlige mål for uken. Jeg fyller inn alt jeg kan komme på mandags morgen, og så følger jeg det opp i løpet av uken. Personlig synes jeg det hjelper veldig på motivasjonen!

♥ 2 – Handle mat. Når du allerede er sliten og lei etter første dag på jobb, så gjør det ikke situasjonen noe bedre at du må på butikken for å handle middag. En middag som da raskt kan bli en grandis fordi du bare har lyst hjem så fort som mulig! Så mitt tips her er å handle inn middag til mandagen når du alt er på den obligatoriske ”handle inn mat til helgen” turen. Da er du allerede sikret en sunn og god middag på mandag, uten å måtte på butikken rett etter jobb. Smart?

♥ 3 -Rydd opp etter helgens morsomheter. Ta deg tid til å rydde leiligheten/huset før du kryper under dyna på søndag. Å våkne opp til et hjem som fortsatt har rester fra et vors, familiemiddagen, godtepapir eller pizzaesker er lite gøy. Gjør deg selv en tjeneste og rydd opp slik at du våkner til et fint og ryddig hjem. Jeg synes i alle fall at det er deilig å våkne med helt blanke ark på mandager!

♥ 4 – Finn tid til en treningsøkt. Det trenger absolutt ikke å være på morgenen viss du allerede synes det er tungt nok å komme deg opp på en mandag, men sett av en time hvor du får beveget på kroppen i løpet av dagen. Om man starter uken med trening er det mye lettere for at man fortsetter uken med det også. Det kan være en tur, en styrketrening, en joggetur eller fotballtrening. Det er det samme hva det er, men finn tid til en liten svettefest! Jeg er helt sikker på at du kommer til å gå inn i den nye uken med sunne og gode tanker om du får skvist inn en trening i løpet av mandagen.

♥ 5 – Ikke la forventningene ta overhånd. Her har jeg brent meg utrolig mange ganger! Jeg skriver opp planer og mål i avtaleboken min som omtrent ikke er mulig å gjennomføre. Man rekker ikke å bake rundstykker, være på jobb, handle, løpe maraton, rydde i skapet og besøke noen venner på en og samme dag. Sett deg heller noen enklere mål, som det å få tid til å trene, så får du heller fordele de andre gjøremålene ut over uken – alt trenger ikke å skje på mandag.

 

Dette er i alle fall de punktene jeg prøver å komme meg gjennom for å gjøre starten på uken noen hakk lettere/bedre. Og viss man klarer å planlegge litt av den kommende uken allerede uken før, så trenger jo ikke mandag å bli en slitsom dag! Da kan den heller bli en dag hvor man er glad og fornøyd over å ha komt så godt i gang med uken, slik er det i alle fall for meg!